Afterwards.. / 2013

 

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The Messy Room / 2009 -

「The Messy Room」(散らかった部屋)は ”自宅で出来ること”という枠組みで制作している5つの作品からなる連作です。
全く異なる5つの作品を見て行く行為は一見乱雑に見え、文字通り ”散らかった部屋”を眺めることと同じでしょう。
唯一の共通点である ”自宅で出来る事 ”を通奏低音にしながら奏でられる作品群は、きっとある規則性を持って現前するでしょう。
家という箱が実はたくさんの散らかった部屋を内包しながらも整然とした存在であるように。
そして部屋とはまさに写真の隠喩であるということも付け加えておく。 

"The Messy Room" is a  continuation of 5 works produced with a scheme called "Do at Home".

An act of watching 5 totally different works looks like taking glance on clutter, and must be literally the same as looking at a "Messy Room".

The only group of compositions played while listening to continuo "Do at Home", which is the only common point does appear as having ordinality.

In fact, may the box called home be an existence in order even while containing many messy rooms. 

And I would further add that a room is a very metaphor of the photographs.

 

 

The Messy Room / The Last Whisper   

2009-2011 

陽の目を見る事なく押し入れの中に仕舞い込まれていた大量のネガを素材に始まったこのシリーズは、写真がいかに膨大な忘れ去られた時間を内包しているか、ということについて言及している。
写真はある時間の断片なのだが、膨大なネガの山は時間の集積そのものだ。見方を変えれば、この忘れ去られた時間の集積こそが写真と言っていいかもしれない。
陽の目を見た一枚の写真の背後には、果たして何枚の写真が身代わりとなったことだろう。長い眠りについていた写真をもう一度目覚めさせるには、いつもより強めの光が必要だった。

This series, which was started using a pile of photo negatives that had never seen the light of day and were tucked away inside closet, touches on the subject of just how much time lies forgotten in photographs.

Photographs are noting more than a fragment of time, yet the mountain of negatives represents an accumulation of time.

When viewed from a different perspective, we can even say that the very collection of forgotten time is the essence of a photograph.

How many photographs were sacrificed so that a single photograph could see the light of day?

Even brighter light was needed to reawaken a photograph from its long slumber.

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The Messy Room / Sleep Talking of Euclid     

2009-2011

写真は時間と空間が織りなすイメージだが、ここでは空間にフォーカスする。
しかしその空間が私たちの知り得る空間という保証はない。これらの写真は、夢の中で時々起こる次元の捻れだ。
宙づりにされた不確かな次元。ここがあそこで、あそこがここであるかのような。

The photograph is the image that time and space interweaves. This work mentioned the space mainly.

However, the space does not have the guarantee called the space concept that we know. These photographs are the dimensional torsion that is sometimes possible in a dream.

An uncertain dimension such as that suspended in midair. It seems that here is over there, and over there is here.

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The Messy Room / Fruits And Birds  

2009

家には柿の木があり、季節になると実を付け、それを鳥たちが食べにくる。
柿の実に文字を書き込み(無毒のものを使用)それを鳥たちがついばんでいく。その光景を毎朝定点観測のように記録していく。
書き込められた文字はそう、我々の周りにあるごくありふれた概念。やがて鳥たちはすべての実をきれいさっぱり食べ尽くしていった。
傍観者としての私と、プレイヤーとしての鳥との共同作業。

My home has a persimmon tree in the garden, and it bears fruit when in season. The birds come to eat the persimmons.

I write messages on the persimmons (with non-toxic writing instruments), and the birds come and peck at them.

I record this scenery every morning as though performing a fixed-point observation. The messages on the persimmons are everyday concepts we encounter in our lives.

Eventually, the birds peck away at the persimmons and cleanly eat them whole. This is a joint collaboration between me as the observer and the birds as players.

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The Messy Room / The Blocks   

2009-2010

ビルの展望台から仙台の街を眺めていると、眼下の空き地に駐車場が作られていた。駐車場はもとあったビルの形状そのままに歪な形を保ったまま運営していた。
それはまるで都市の空白に住みつく寄生虫のようだった。いずれその土地には新たなビルが建てられ束の間の駐車場は消えてなくなるだろう。しかしまた別の空白を見つけそこに住まうのだ。
家の中に寄生虫を作りたい、それがこのプロジェクトの発端だった。しかしプロジェクトを進めていくうち、これら三角形のブロックに誘導されるように別の道を探り始めた。
時にそのもののフォルムに、またある時はそれらを連結して見えてくる風景にフォーカスしながら進められた。
本来、何かに寄り添いながら存在しているものが、時に独立性を持って語り始める。駐車場、積み木、この可変なる寄生虫たち。

Looking out over Sendai from the building's viewing platform, a parking lot had been buit in the vacant lot directly below us.

The parking lot operated while keeping in the oval shape of the building that had stood there before. It was just as if a parasite had settled to live in the city's empty.

Sooner or later a new building will probably be constructed and the transitory parking lot will disappear. But it will find another empty space to inhabit.

I want to make a parasite inside the home. That is the genesis of this project.

However while this project progressed I began to explore a different path, as if guided by these triangular blocks.

It went forward focusing sometimes on the form of the object, and sometimes on the scenery that became visible when connecting them together.

A thing that originally existed nestled into something, sometimes begins to speak independently. Parking lots, building blocks, these variable parasites.

 

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Neighbor / 2004 type-c

 

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